Kinesio Tape

A kinesio tape Dr. Kenso Kase nevéhez fűződik, aki az 1970-es években dolgozta ki a technikát. Célja volt az ízületi- és izomfájdalmak kezelése. Feltételezte, hogy a gyulladásos és fájdalmas szövetekben elégtelen a nyirokkeringés a bőr és az izomszövet között. Így a keringés fokozásával csökkenthető a fájdalom és felgyorsítható a regenerálódás. Majd a későbbiekben a sportolók sérüléseinek kezelésére és megelőzésére is kiterjesztette a módszert. Az elasztikus tape, a hatását a proprioceptorokon keresztül fejti ki, melyek helyzetváltoztatásra, nyomásra, nyújtásra fejtik ki hatásukat. A szövetek megemelésével stimulálja a nyirokkeringést, valamint a megfelelő technika megválasztásával különböző hatások érhetők el: duzzanat- fájdalom csökkentés, fokozott izomtónus gátlása vagy csökkent izomerő facilitálása, sérülés megelőzése, korrekciós funkció, nyirokdrenaige segítése, mozgásterjedelem növelés, hibás ízületi mozgás korrekciója, idegfájdalmak kezelése stb. Először a nem elasztikus tape terjedt el a sportrehabilitációban sérülések rögzítésére, valamint ortopédiai manipulatív kezelések utáni állapot rögzítésére használták. McConell a '80-as években kidolgozta a patello-femoralis fájdalom syndroma kezelését, mely mára már bizonyítékokon alapuló kezelési mód. Azonban a nem elasztikus tape hatása kedvezőtlen a bőrre- így a hosszabb távon való alkalmazása korlátozott. Célja: támaszt, véd (főleg passzívan), szelektív immobilizációt eredményez. Azonban nem minden ízületi sérülésnél alkalmazható, propriocepció csökkenését eredményezi, csökkenti a keringést, a metabolizmust. Az elasztikus tape aktívan támaszt, nem gátolja a keringést, támogatja az izom működést, illetve az ízületek mozgékonyságát. Sok tévhittel ellentétben a tape-k nem tartalmaznak fájdalomcsillapító hatóanyagot. A "titok" a felhelyezés technikájában rejlik. Egy rugalmas, pamut, latex mentes anyag, mely a bőr számára könnyen tolerálható. Lég- és vízáteresztő képességű, vízálló. Elaszticitásának köszönhetően 40-75%-ban megnyújtható. A ragasztó hőmérsékletre érzékeny, így dörzsöléssel és test melegével aktivizálódik. Tape felhelyezését csak megfelelő végzettséggel és anatómiai tudással rendelkező szakemberek végezzék. A tape használat speciális tudást igényel, attól függően, hogy milyen problémára helyezzük fel, vagy mit szeretnénk elérni vele, más és más technikával kell azt végezni. Fontos a legjobb minőségű tape használata, mellyel elkerülhető a bőrirritáció és elérhető a tartósabb hatás. Érdekesség: mára már tiltottá vált a taping alkalmazása az úszóversenyeken, bizonyítottan teljesítmény növelő hatása miatt.